יום רביעי, 20 בינואר 2010

תרוויח את זה / אורן יוסיפוביץ


מאמן הג'טס, רקס ריאן. טוראי 

בסרט המופת "להציל את טוראי ריאן" יש הרבה סצנות מרגשות ובלתי נשכחות. אחת מהן אירונית במיוחד. כשהיחידה שנשלחת להציל את ריאן נמצאת בדרכה אל היעד, הם עוברים קרב קשה מול כח גרמני, במהלכו נפצע אנושות הפרמדיק האמריקאי. רק גרמני אחד, חסר שם, שרד את הקרב. האמריקאים כינו אותו "סטימבוט ווילי" ("Steamboat Willie").
בעוד חברי היחידה פורקים את זעמם על השורד האחרון ומתכוננים להוציאו להורג, איש הקשר העדין טימות'י אפהאם משכנע את מפקד הכח, קפטן מילר (טום הנקס), לחוס על חייו של הניצול. למורת רוחם של חיילי היחידה מילר נעתר לפנייתו של הקשר ומשחרר את סטימבוט ווילי תוך שהוא מורה לו להסגיר עצמו לתחנת בעלות-הברית הקרובה.

היחידה ממשיכה בדרכה, מגיעה אל יעדה ופוגשת בטוראי הצעיר. בשלהי הסרט הכוחות האמריקנים מותקפים על-ידי כוחות גרמנים. קפטן מילר צופה בחבריו נופלים זה אחר זה. בעת שהוא מנסה להשתלט על מקלע הזרוק על הקרקע הוא נורה בחזהו. היורה הוא לא אחר מאשר אותו סטימבוט ווילי, שמן הסתם החליט שלא להסגיר עצמו אלא להצטרף לכוחות התקיפה הגרמנים. ספוילר: קפטן מילר מת מפצעיו, לא לפני שהוא מצווה חיים על טוראי ריאן: "earn it, earn it". תרוויח את זה.

מעל לעשור אחרי צאת הסרט, חובבי הפוטבול יכולים לחזות בשידור חוזר של הדרמה. להציל את טוראי ריאן 2.

ב-27 לדצמבר ב"לוקאס-אויל" סטאדיום נפגשו אינדיאנפוליס קולטס והניו-יורק ג'טס במחזור הלפני אחרון של העונה הסדירה. הקולטס, בראשות ה-MVP פייטון מאנינג, היו בדרך לעונה מושלמת עם 14:0 ו-2 משחקים קלים על הנייר. ממולם ניצבו הג'טס, עם טוראי ריאן משלהם, המאמן הרוקי רקס ריאן. לירוקים מניו-יורק לא היו יותר מדי ציפיות לפלייאוף העונה, ומאזן 7:7 אכן הדגיש זאת. רק שבוע קודם הג'טס הפסידו בבית לאטלנטה הבינונית, ועם שני משחקים קשים לסיום העונה אף אחד לא נתן לחבר'ה של ריאן סיכוי.

אבל אז נפל דבר. המאמן של הקולטס, גי'ם קולדוול, החליט להיות קפטן מילר, ונתן לג'טס סיכוי לחיות. ברבע השלישי הוא הוציא את ההרכב הראשון ביתרון 10:15. קולדוול טען שטובת הקבוצה לנגד עיניו ושאין טעם לסכן את הכוכבים במשחק לא חשוב. טוראי ריאן אמר תודה, הירוקים הסתערו ועם 19 נק' ללא מענה הפכו את התוצאה והנחילו לאינדי את הפסדם הראשון העונה. כמו בסרטו של שפילברג, זה היה למורת רוחם של הצוות של קולדוול. פרשנים, אוהדים ושחקני הקבוצה כעסו על ההחלטה של המאמן, החלטה שהרסה עונה מושלמת.

הג'טס גלשו על גלי המומנטום, הגיעו לפלייאוף, הרסו את סינסינטי והדהימו את סן דייגו. ביום ראשון הקרוב, במשחק האליפות של ה-AFC, הם יפגשו ביריב ששחרר אותם, בקפטן מילר שנתן להם לחיות. למרות שטוראי ריאן שייך לג'טס, הג'טס הם בעצם אותו סטימבוט ווילי, אותו אחד שהרג את מילר בתמורה על כך שחס על חייו.

בראשון ב-22:00 שעוננו, באותו "לוקאס-אויל" סטאדיום ייפגשו לסצנה אחרונה קפטן מילר וטוראי ריאן, טימות'י אפהאם וסטימבוט ווילי. זוהי סצנה אחרונה בדרך למיאמי, מהלומה אחרונה במלחמה על הסופרבול.


ריבס (מימין) יצטרך לעבוד קשה כדי ליירט את הטילים של מאנינג.

באופן אירוני לגמרי שני הצדדים במלחמה הזו חופפים לחלוטין לשני הצדדים באותה מלחמה ארורה. הג'טס הם המכונה הגרמנית, עם טכניקת החפירות של תומאס ג'ונס ושון גרין, ויכולות הנ"מ של דרל ריבס וג'ים לאונרד. אלו יצטרכו להתמודד עם אמריקה-אינדיאנפוליס, שתשעט מהאוויר ולא תרחם, עת הטילים של הקוורטרבק הטוב במשחק יחפשו את רג'י וויין, דאלאס קלארק, פייר גארסון ושותפיהם.

קואץ' קולדוול מפחד פחד מוות כשהוא רואה מולו את המכונה המשומנת של ריאן. רגשות אימה עולות במוחו שכהוא מבין שהוא בעצמו נתן למכונה הזו להיות איפה שהיא היום. שהוא זה שכנראה יצר את המפלצת. אבל לקולדוול יש נשק אחד שלכל בעלות הברית לא היה אז – הזרוע של פייטון מאנינג.

ריאן מצידו, כמו בסצנת הסיום בסרט המדובר, שואף לסיים את הסרט שלו כשהוא עומד מעל קברים וירטואלים של קולדוול, פייטון ושאר הפרסות, ואומר –
"אני הרווחתי, I earned it".

4 תגובות:

  1. תודות למשתמש "אלחו" על הרעיון לכותרת

    השבמחק
  2. ניתוח מעניין ...
    אבל השאלה שעולה כאן היא האם אינדיאנפוליס אכן יצליחו לממש את העתיד שנקבע להם מראש ע"י הסצנה ההולוודית או שמע יפסידו ויתקנו את המציאות וטום הסנקס ימשיך לחיות. לפחות במגרש הפוטבול.

    השבמחק
  3. בסרט עצמו טימות'י אפהאם, זה שמשכנע את קפטן מילר לרחם על ווילי, הוא זה שמוציא אותו להורג בדם קר בסוף. מי בדו-קרב הזה יהיה אפהאם?

    השבמחק
  4. he earned it all right...9

    השבמחק