יום חמישי, 10 בדצמבר 2009

חתרנים בלתי נלאים / צחי שדה



פלפס. האם ישאג ככה גם בלי החליפה?


טוב, אז מה יש לי לעשות מחר? יש לי פגישה ב – 9:00, שיעור ב – 11:00 ו.. הו, הנה הקיר מגיע, צריך להסתובב, טוב, הוא כבר ממש יושב לי על הרגליים, אולי אני אתן לו לעקוף, ואולי לא? אני אגביר קצת עבודת רגליים ו...
טוב, לא חשוב, הוא כבר עבר. אז רגע, איפה הייתי? איך קראו לשיר הזה, נו?! הוא הולך ככה (מזמזם בראש עם זיופים) עם הזמרת הזאת. נשארו עוד 50 מטר אז בוא ניתן קצת בראש. ואוו! ארוחת הצהריים הזאת מתחילה קצת לעלות. כל פעם אני שוכח לא לאכול לאפה שעה לפני אימון.

מחשבות כמו אלה למעלה והרבה אחרות עוברות בראשן של כל שחיין ושחיינית, בדרגת מקצוענות כזו או אחרת, במהלך אימון שגרתי. הן קיימות משום שברגע שמכניסים את הראש למים זה כמו להיכנס לעולם אחר. זה רק אתה (או את) ומה שנמצא אצלך בראש, אין סאונד חיצוני חוץ מרחש הגלים שעושות התנועות שלך ושל חבריך הסמוכים אליך בבריכה. וכשהמצב הזה של חוסר קשר לעולם החיצוני נמשך דקות ושעות ארוכות אז זה יכול לשעמם מהר מאוד. אז מנצלים את הזמן לחשוב על הדברים שלא יוצא לחשוב עליהם במשך היום, ומפתחים מיומנויות של בידור עצמי.

בכלל, העניין הזה של שעמום וסיזיפיות הוא אחד הקשיים הגדולים בשיווק ענף הספורט המדהים הזה שנקרא שחייה. לך תשכנע ילד לקרוע את התחת בבריכה כשהוא יכול לבעוט קצת בכדור או לזרוק אותו לסל, להתאמץ הרבה פחות, וגם לעשות צחוקים עם החבר'ה תוך כדי.
וכמובן שגם העובדה שהסיכוי להרוויח כסף משחייה דומה לסיכוי שישראל תגיע למונדיאל אינה עוזרת במשיכת ילדים לבריכה.

אלה שכן צולחים את עניין הצ'עמום, ויש להם גם כשרון וכושר התמדה ואפילו כבר התרגלו לריח הכלור שלא מתנדף, צריכים בנוסף להתאים עצמם לטכנולוגיה המשתנה והמתחדשת.
במקביל להתמודדות של האתלטיקה וענפי הכדור עם הסמים, בשחייה העניין הוא בגדי הים. בשנים האחרונות בגדי הים נהפכו לחליפות של ממש המקנות לשחיין או לשחיינית ציפה הרבה יותר טובה על המים והפכו את בגדי הים לעור חלופי של ממש. (אגב, לבישת חליפה שכזאת לוקחת כ – 20 דקות בממוצע). החליפות גרמו לניפוץ סיטונאי של שיאי העולם כאשר השיא היה באליפות העולם האחרונה בבריכות ארוכות (50 מטרים) שנערכה ברומא בחודש יולי האחרון. בתחרות זו נשברו 43(!) שיאי עולם בשמונה ימים של אליפות. אך כבר בתחילת אותה אליפות הודיע איגוד השחייה העולמי (FINA) שמחודש ינואר הקרוב ייאסר השימוש בחליפות המדוברות ובחומרים מהם הן עשויות.

לדעת רבים, החלטה זאת של איגוד השחייה העולמי הצילה למעשה את הענף משום שהתחרותיות בענף הפכה להיות בין החברות המייצרות את החליפות ולא בין השחיינים הלובשים אותן. אין ספק שהרמה והזמנים המדהימים שהושגו עם החליפות לא יחזרו בקרוב, ואליפות אירופה הקרובה לבריכות קצרות (25 מטרים) שהתחילה היום באיסטנבול (שידורים ישירים בערוץ Eurosport), תהיה התחרות הגדולה האחרונה שבה אפשר להשתמש עדיין בחליפות הביוניות.

אבל גם אם אתם לא מאותם חתרנים בלתי נלאים שרואים את הקסם בעולם השחייה, וזה פשוט משעמם אתכם נורא, אף אוהד ספורט לא יכול להתעלם מזעקות השמחה החייתיות של שחיין שמנצח משחה במאית השנייה האחרונה, עם חליפה או בלעדיה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה